En semestertripp till öjn

Hejsan!

Min sista semestervecka börjar på idag, och vi har bokat några dagar på Gotland, som man på gotländska kallar öjn. Vi flög över i Lördags morse och hyrde bil så vi kunde ta oss runt. Vi började med att ta oss upp på västra sidan av öjn. Hamnade snart hos Rolf and friends som ligger i en gammal minkfarm strax norr om Visby. Vi var ju där för två år sedan, när vi var hos Tina. Ni kan läsa om det här. Jättehäftigt ställe.

Annars läste vi Tinas Gotlandsguide här. Hon har skrivit olika Gotlands guider för vilken del man vill läsa. Hon har delat in det i nord, syd, väst och öst, så himla bra. Hann pricka in flera av hennes tips.

Vi åkte runt och stannade på olika platser. Lunchen vill jag inte prata om för den mådde jag dåligt av hela dagen. Däremot åkte vi till Rute Bageri på eftermiddagen, där jag var för ca 10 år sedan. Så goda bullar och det behövde jag få ner i magen, så smaken av lunchen kunde försvinna.

Sedan blev vädret så mycket bättre, så vi tog färjan över till Fårö och den långa fina stranden Sudersand. Det blåste rätt bra, så vi la oss i en sandgrop, så vi slapp vinden. P gick i och doppade sig och han sa att det var varmt, så han tyckte jag skulle doppa mig också. Och jag gör som jag blir tillsagd…..

Det var faktiskt riktigt skönt, runt 20 grader gissar jag. Vågorna var rätt stora och jag försökte fånga en våg. Vi låg och njöt av solen. P somnade på stranden, men jag låg och njöt av bullret från havet.

Sedan åkte vi runt Fårö och kollade in flera fina stränder, jag fått tips av Diana, innan vi tog färjan tillbaka till Gotland. Vi letade rätt på Fårösunds fästning som numera blivit ett hotell. Fästningen är byggd för att inte synas från vattnet, så det omgavs av kullar för att dölja hotellet för insyn. Kanonerna var borta men taggtråden och stormhindren var kvar, så himla coolt.

Vi fick sviten, ibland ska man ha tur. men mer om det senare.

Ha det gott Kram Helena

What do you think?

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 Comments
  • ullie
    augusti 16, 2021

men åh vilken mysig semester resa Det är så jätte fint där Har fyra kusiner med familjer som bor där runt visby

• Kristina Ponting
    augusti 17, 2021

Blev avis, såg så härligt ut, själv var jag en vecka på Öland på skrivarkurs:)