Uncategorized

Snart midsommar

Posted on

Innehåller annonslänkar

Hej på er mina fina läsare!

Snart är det midsommar igen, och hur ska vädret bli? Den ständiga frågan när det gäller midsommar.

Sedan jag blev ihop med P så har vi haft fint midsommarväder alla år, så kan det vara möjligt att det blir så i år med? Just nu ser det väldigt positivt ut, men jag litar inte riktigt på apparna.

Vilken app kollar ni på? Jag kollar aldrig på mobilens egen väderapp, för den visar alltid så konstigt Jag använder Klart´s app, för i den appen jämförs, Klart SMHI och YR, den är mycket mer träffsäker.

Så var det då den andra stora frågan, vad ska man ha på sig? Ställde frågan på instagram, där jag också visade mina klänningar genom åren och funderar på om jag ska använda någon av dem igen. Tänk vad skönt om man hade en folkdräkt, då visste man ju verkligen vad man skulle ha på sig. Har ni en folkdräkt, och om ni har, har ni sytt den själv, ärvt eller fått på annat vis?

Här kommer mina midsommarklänningar jag haft de senaste åren

Är det så att ni fortfarande inte kommit på vad ni ska ha på er, finns en massa fina tips här inne, och jag tror nog att man hinner få den till midsommar om man är snabb att beställa. Med koden ELLOSDAYS får ni upp till 30%, annars om ni använder min kod ENKLAVARDAGJUN35, så får ni 35% rabatt på ordinarie pris och 5% extra på redan nedsatta varor.

Om inte annat så finns det många fina sommarklänningar, som denna

I slutet av förra veckan, var det skolavslutning för mina barnbarn, och jag var ledig och kunde åka och titta på deras uppträdande för familj och släkt. Alla klasser sjöng en varsin sång, sedan bjöds det på tårta till alla. Mysig tradition. Nu är barnen så stora, och Milian har ett år kvar i den lilla byskolan innan det är dags att ta skolbussen till Askersund. Alicia börjar 4an till hösten, alltså hur fort går det inte, man hinner inte riktigt med.

Antar att en del av er snart går på semester? Jag har sen semester, så jag har fyra veckor kvar innan det är min tur att vara ledig, men kommer ta varenda tillfälle att njuta av sommaren. Har ni några planer? Vi har inga planer, vi kommer styras av väder och vind.

Må så gott så länge.

Kram Helena

Mycket roligt nu

Posted on

Innehåller reklamlänkar

Hej på er alla!

Antar att ni är många som har mycket nu? Kanske någon tar studenten, eller har någon som går ut skolan eller som tar examen från universitet. Jag har barnbarn som går ut skolan på fredag, och min svärson har tagit examen från ekonomiprogrammet i Örebro, och dessutom fått jobb, så roligt. Olivia har ett år kvar, men kan välja att läsa ännu ett år, för att bli civilekonom, får se vad hon väljer.

Screenshot

Tänk vilket himla härligt väder det varit, man har verkligen kunnat vara ute, älskart.

Min citronklänning hittar ni här

Vi hade besök av P´s son och tjej, vi satt ute bra länge. Tyvärr blev jag sjuk på natten. Tror det var matförgiftning, men man vet ju aldrig, så jag fick allt vara hemma 48 timmar utifall att det var något smittsamt.

I skrivande stund verkar det sköna vädret försvunnit för nu är det inte lika skönt ute.

Jag fick en återbudstid hos min frisör, tack för det, var inte nöjd med min vita utväxt.

Nu blev det en blandning av mocca, blekning, champagne, och pärlemor, samt klippning av toppar, känns så skönt.

Har fått hem en klänning som jag gillar jättemycket, frågan är bara när jag skall använda den? Har ett par tillfällen som jag tänker att den kan passa, så den får stanna kvar i garderoben.

Den finns här och just nu får man 25% vid köp av minst två varor.

Den här kostymen kan man fynda med 25%, just nu, kavaj här och byxor här

Nu är jag ledig ett par dagar och har en del på agendan, så jag har fått tacka nej, till roligheter, det tycker jag är väldans tråkigt. Men måste inse att man inte kan vara med på allt.

Snart är det midsommar, vet ni vad ni ska göra, vad ni ska ha på er? Och den stora frågan, hur blir vädret? Inser att det varit fint väder i sex år, så man undrar kan det bli fint även i år, hoppas det. Här är en riktigt fin klänning, med min kod ENKLAVARDAGJUN35 får ni 35% rabatt, på ordinarie priser, samt 5% extra på redan nedsatta varor.

Nu ska jag ta kväll, se om jag kan hitta någon ny bra serie att kolla på.

Har ni något tips?

Kram Helena

Årets invigning av att vara på båten

Posted on

Innehåller reklamlänkar

Hejsan! Hur är läget?

Jag var ledig igår och så fort jag var färdig hemma tog jag bilen och åkte till Vadstena.

Vår förhoppning var att hänga på båten, som vi inte hunnit göra sedan vi la iden för ett par veckor sedan. Dels har vi jobbat, och sedan har det blåst massor. P skulle bara jobba klart, innan vi packade cykelkärran och gick den korta biten ner till båten. Oj vad småflugor som hittat in , så vi började med att dammsuga upp alla små kryp som hittat in.

Det var väldigt varmt, så vi packade upp räkorna som vi skulle ha ( så de inte skulle hinna bli förstörda) Åhh så gott, att sitta och titta ut i vattnet och äta Marcuskräftans egensaltade räkor och dricka ett kallt glas vitt vin till. Egengjord aioli och lite bröd. Lyx

Någon tog sig ett dopp i det 17 gradiga ytvattnet, det var inte jag. Jag passade på att bädda, så det skulle vara klart den dagen vi vill ge oss ut. Så mysigt att vara på båten hela kvällen, tyvärr blev det ingen solnedgång, då det mulnade vid den tiden, så då packade vi ihop oss och gick hemåt.

Idag lördag när vi vaknade var det fina vädret borta, så vi passade på att göra lite ärenden, jag hade siktet på en butik som hade 25% i helgen och jag gjorde alldeles för många fynd.

Det blev en del shopping, hade ju en påhejare med mig, som tyckte jag skulle ha alltihop…..Det var ju ändå 25% rabatt….

Här kommer länkar för er som vill. Den orange klänningen hittar ni här och likaså väskan finns här min kod ENKLAVARDAGMAJ35 ger er 35% rabatt på ordinarie priser, samt 5 på redan nedsatta priser.

I juni blir koden ENKLAVARDAGJUN35 istället.

Det cremevita linnet finns här, men där verkar det slut på nätet, jag köpte min i butik, mina byxor sedan tidigare, finns här.

Kjolen här, och klänningen här,

Kavaj här och byxor här.

Allt 25% i helgen

Just nu inget fint väder här, så P fixar i trädgården och jag skall ta mig en powenap, det är ju så skönt tycker jag.

Må så gott så länge.

Kram Helena

Ogjort arbete, massor med pollen

Posted on

Innehåller annonslänkar

Hej på er alla!

Tack för alla input, angående pension i förra inlägget.

Jag jobbade ju i helgen och när jag gick av i söndags eftermiddag, åkte jag direkt till Vadstena. hade en förhoppning att kunna vara på båten, men vädret var inte så fint och det blåste massor, så det fick bli lite rosé på P` uteplats, men det gick ju bra det med.

Måndagen var min lediga dag, så det var skönt med lite sovmorgon, fast nuförtiden är sovmorgon till 07 länge, tycker det är skönt att inte sova för länge, då får jag lätt stress. P skulle hämta torv och jord, så jag hakade på, i förhoppning att kika in på Blomsterglädjen i Motala, det blev inget köp för mig, men P hittade en doftande ros, som han skall plantera på någon bra plats. På måndagskvällen var det dags att åka hemåt igen.

Ni kanske tycker det är onödigt att åka en timme och en kvart för att bara ses drygt ett dygn, men det tycker inte vi, kvalitetstid.

Nu är jobbveckan igång igen, men det är bara tre dagar, sedan är jag ledig tre dagar, så det går ingen nöd på mig. När jag kom hem i måndagskväll, såg altanen ut så här.

Kul, vilket ogjort arbete, jag är allergisk mot denna pollen, ja så till vida att jag inte tål att se eländet, så jag fram med vattenslangen, så spolar jag bort allt, det värsta är att det lägger sig i högar, så man får hålla på några dagar innan allt försvinner. Det är likadant varenda år, och jag får panik varenda år. Har ni något bra tips hur ni får bort detta pollen som tydligen kommer från tall.

Jag har fått hem ett par sommarklänningar som jag tänkt visa, men när golvet såg ut så där, då tappade jag lusten att fota dem. Det får vänta tills allt försvunnit, och det är fint väder då skall jag fota dem och visa er.

Denna klänning har åkt fram i år igen och den har några år på nacken. men jag älskar den fortfarande, så himla användbar. det har kommit många liknande som ni kan kolla på här.

Med min kod

ENKLAVARDAG35

får ni 35% på ordinarie pris, och 5% på redan nedsatta varor.

Måste tipsa om att dessa kan ni fynda till 25% fram till 31/5, om man är medlem och handlar två varor

Bikinin hittar ni här och det virkade linnet här

Nu ska jag ut och vattna mina små frön, som kommit upp, men som liksom inte vill bli större, vet inte vad jag gör för fel. De har stått i mitt uterum, sedan de började gro, men sedan är det som de slutat växa.

Tips mottages gärna

Må så gott, Kram Helena

Släcka bränder

Posted on

Innehåller annonslänkar

Hej hej!

Hur har ni det i vår/sommarvärmen?

P och jag, som har varsitt hus att ta hand om, märker nog mer och mer att vi inte hinner med på samma sätt som förut. Just nu släcker vi bara bränder hos varann. Men nu är P lagom klar, med sina mest akuta saker. Här hemma hos mig är iallafall poolen igång, gräsklipparroboten är lagad. Jag har börjat plantera ner mina övervintrande dahlior, som börjat tagit fart.

Plockar lite ogräs i taget, min rygg säger ifrån väldigt fort, så det kommer nog ta ett tag att få bort allt, och då har det väl växt upp nytt ogräs, så det bara att börja om. Och ja, jag har inte hunnit rensa allt ogräs och planteringslådorna behöver målas. ( finns vissa som gärna påpekar sådant)

Har haft två lediga dagar och då hann jag sätta ut mina sommarblommor som jag frösått tidigare i vår. Får se hur det går, för de är verkligen inte kraftiga ännu.

Nu har altangolven fått sig en uppfräschning, vilket var några år sedan. Var så dum för många år sedan att jag använde en lasyrolja, för jag ville ha en brunare färg på trallen, och det straffar sig, för nu kan jag inte ändra och bara ha trallrent.

Ska bli så skönt att få lite sovmorgon, för min sömn har det inte varit så bra med. Sov inte en blund i måndags natt, eftersom jag hade så vansinnigt ont i rygg och höfter, får det när jag haft tungt på jobbet. Nästa natt, sov jag väldigt hårt men då skulle jag upp 05.20, kan säga att jag var helt död då. Så ikväll kommer jag förhoppningsvis komma i säng skapligt och sova bra, håller tummarna för det.

I veckan var jag och lyssnade på pensionsföreläsning på jobbet, hade hört att den skulle vara så bra. Men jag var förmodligen väldigt trött, för det är väldigt mycket att sätta sig in i och inte så enkelt. Det som framgick är att jag kan ta ut min pension från det att jag fyller 64 år, min riktålder är 67 år. Har verkligen inte någon lust att jobba till jag är 67, skulle kunna tänka mig att gå snart, men det går ju inte. Är det någon som gått tidigare och har några bra tips hur man kan tänka?

Blev förälskad i denna citronklänning som jag hittade här, gillade skurningen upptill, men vet inte om jag ser för puttinuttig ut. Men behåller jag den, kanske det blir en midsommarklänning.

Denna vecka ser det ut att bli riktigt bra väder, hoppas det. På mitt schema har jag ett par lediga dagar, annars väntar jobb och även ett läkarbesök på vc.

Ha en fin söndag, själv jobbar jag

Kram Helena

Det är mycket nu.

Posted on

Innehåller en reklamlämk

Hej på er!

Vart tar tiden vägen egentligen? Redan 16 maj, och mycket har hänt hos mig. Dels har jag såklart jobbat, jag och ena dottern har varit på loppis, den andra dottern har farit till akuten två gånger, för njursten, men nu är den ute tack och lov, jag har varit med och stöttat.

Vi har suttit ute och ätit både frukost och kvällsmat i solen, så härligt. Roseväder har det varit. Vi har varit på Adolfsnäs och handlat plantor, och hälsat på Maria och hennes mamma som har en varsin foodtruck, den ena med bl.a våfflor på spett, och den andra med fika. Maria kan man boka i både i Östergötland och Närke, då hon bor i Kumla, men härstammar från Östergötland, där hon också gått sin kockutbildning

Jag har anordnat en jobbfest hemma, och var tvungen att köpa en ny grill, då den andra rostat sönder, det var inte bara tur att P hade tid att sätta ihop den.. Vi blev inte så många, men tio stycken var precis lagom, då hann man prata med alla. Klockan 23 var festen slut, så är det alltid när vi träffas, eftersom en del skall jobba dagen därpå och sedan de som kommer och hämtar vill komma i säng skapligt. Men det är precis lagom, det där med att festa halva natten, den tiden är förbi.

Vi var på vinprovning på klosterhotellet, säsongens sista. Alltså det är så roligt att lyssna på Jeanette, klosterhotellets sommelier. Denna gången var det fyra viner från fyra olika europeiska länder som presenterades.

Alltså att ett vin kan smaka så olika, första klunken på ett vis, andra på ett annat och när man stoppar något ätbart tillsammans med vinet, blir det något helt annat.

Båten har kommit i Vättern, och det är inte bara, alla kopplingar skall monteras ihop, båten skall rengöras igen, fast vi gjorde det i höstas. Alla textilier och dynor skall på, och sist men inte minst så ska den tankas också.

Nu är det officiellt sommar, eller hur?!

Men än kan man inte slå sig till ro. P har en massa ved som skall klyvas, hans trädgårdsland som skall ordnas. Ogräs skall bort. Han har en ny tvättmaskin och torktumlare som skall installeras. jag har en trall hemma hos mig som skall tas om hand, en pool som skall rengöras, växter som skall i marken, och en robot som skall hämtas och köras igång. Jaa så nog finns det att göra, man skulle behöva vara pensionär, så man hann lite mer. Så som vi jobbar, blir det bara att släcka bränder överallt.

Nu är det dags att leta sommarkläder, minns ni min strandkjol som jag visade i vintras, det finns några i lager nu om ni var intresserade av av den, här hittar ni den. Inlägget kan ni läsa här

Kom ihåg min kod om ni vill handla

ENKLAVARDAGMAJ35

35% på ordinarie pris och 5% på redan nedsatta priser.

Tills vi hörs igen, ha det så bra

Kram Helena